Pokud se chceme zamýšlet nad historií motorsportu, své nesporné místo musíme přiřknout automobilovým soutěžím. Rallye je dle mnohých názorů královskou disciplínou pro svou náročnost, délku samotných závodů a nároků, které na jezdce klade. Jezdec se musí během roku vypořádat s rozmanitými závody na všech možných i nemožných površích.
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Jízda podle rozpisu i jeho samotná tvorba také není jednoduchá, jak musí uznat každý, kdo byl na notách svého mitfáry někdy závislý. Samozřejmé je, že každé odvětví motorsportu je svým způsobem dobrodružství. A dovolím si směle tvrdit, že v minulosti to platilo dvojnásob.
Musíme zmínit i určitá jména, bez kterých by tento krásný a nebezpečný sport nebyl tím, čím je. Těmi samozřejmě nejsou jen mistři světa, ale i další jezdci, kteří třena jen neměli potřebné štěstí. Prvním jezdcem, který mi vytanul na mysli je Sandro Munari.
Mistrovství světa v rallye se jezdí od roku 1973. Předcházelo mu mezinárodní mistrovství pro výrobce. I po vzniku oficiálního mistrovství až do roku 1977 byl vypsána soutěž pouze pro značky. Od roku 1977 mezi sebou soutěžili i samotní jezdci, i když v prvním roce pod hlavičkou FIA pohár pro jezdce. Roku 1979 se započala linie šampionátu WRC, která trvá dodnes.
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Sandro Munari se narodil v roce 1940 v Itálii. Jak známo, Itálie je země zaslíbená závodním strojům napříč všemi motoristickými disciplínami. Rallye se tedy těšila vysoké popularitě.
Munari začal závodit v roce 1965. Brzy se začal objevovat v popředí výsledkových listin. Obdivuhodných výsledků dosahoval zejména na asfaltu, na tomto povrchu byl opravdu dobrý. Svou rychlost začal projevovat nejdříve na závodech evropského šampionátu, který vyhrál hned dvakrát, a to v letech 1967 a 1969.
Munari spojil svou kariéru zejména s veleúspěšnou italskou značkou Lancia. Nejdříve závodil s Fulvií, se kterou se ukázal i v tehdejším Československu na klatovské Rallye Vltava, které se účastnily mnohé hvězdy evropského rallysportu. Pamětníci jistě vzpomínají na těsný souboj s dalším legendárním pilotem Walterem Rohrlem.
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
S Lancií později vstoupil do vznikajícího mistrovství světa. Slabší Fulvii na tratích mistrovství světa vystřídal ryzí speciál Stratos. Se Stratosem se v roce 1977 zúčastnil poháru pro jezdce, jak se tehdy elitní šampionát nazýval a na konci sezony slavil vítězství. Klasickým mistrem světa ho nazvat zřejmě kvůli formalitě v podobě názvu mistrovství nejde. Nikoliv však pro jezdecký um, ten je nezpochybnitelný.
V dalších letech se Munari ve světovém šampionátu objevoval méně. Startoval ale i s dalším krásným italským vozem Fiatem 131 Abarth. Na tratích mohl být spatřen mimo jiné také s exotickým Dodgem, který bychom na tratích rallye rozhodně nečekali. Nutno dodat, že to bylo na keňské Safari rally, která byla dějištěm nepřeberného množství více či méně uvěřitelných příhod.
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Na přelomu 70. a 80. let se popularita rallyesportu zvyšovala, přicházeli noví talentovaní jezdci. Konkurence mezi jezdci i značkami byla veliká. I proto Munari svůj titul nezopakoval, své místo v historii má ale jisté. Za svou kariéru nasbíral Munari ve světovém šampionátu 7 vítězství, z toho tři na slavné Rallye Monte Carlo. Své nejslavnější chvíle prožil za volantem s Lancie Stratos. Munariho můžeme výjimečně vidět za volantem závodního vozu i v současnosti, přestože je mu již více než 70 let. V loňském roce se zúčastnil doprovodného závodu mladoboleslavské Rallye Bohemia, jak jinak než s Lancií, tentokrát ale 037.